Niskokarbonsko prostorno planiranje
Ova komponenta se bavi poboljšanjem niskokarbonske i karbonski neutralne saobraćajne infrastrukture koja treba da pruži podršku javnom prevozu i nemotorizovanom saobraćaju vezanom za sektor turizma.
Zbog toga su potrebna istinski održiva saobraćajna rješenja da bi se pristupilo ciljevima za smanjenje emisija gasova sa efektom staklene bašte koji potiču od saobraćaja i turizma u Crnoj Gori.
Projekat direktno pruža podršku za četiri od sedam prioritetnih oblasti indetifikovanih od strane strategije održivog razvoja Crne Gore i to:
1) održivoj mobilnosti putem odgovarajućeg menadžmenta u saobraćaju
2) održivom turizmu kao vodećoj privrednoj grani
3) održivom urbanom razvoju
4) poboljšanju racionalnog korišćenja energije i većem korišćenju energije iz obnovljivih izvora.
Ovo će glavnim dijelom biti ostvareno putem razvoja održive urbane mobilnosti i sprovođenja niskokarbonske turističke infrastrukture.
To će se postići promovisanjem prelaska države na razvoj niskokarbonskog saobraćaja i turizma, minimiziranjem korišćenja energije i saobraćaja u novim grinfild razvojnim projektima i u njihovoj blizini, pomaganjem turističkoj privrednoj grani da identifikuje i sprovede isplative opcije ublažavanja klimatskih promjena u saobraćajnom i sektoru smještajnih kapaciteta.
Da bi na bolji način povezali naše gradove u okviru međunarodnih trendova i inicijativa Evropske Unije vezanih za održivu urbanu mobilnost partneri projekta su uključeni u Evropsku nedjelju mobilnosti www.mobilityweek.eu rukovođenu nacionalnom koordinacijom UNDP-a.
U prilog tome, radeći na održivom urbanom planiranju posebna pažnja je posvećena novim biciklističkim rutama i koridorima kao što je EuroVelo8, mediteranska biciklistička ruta www.eurovelo8.com. Da bi se obilježili najdragocjeniji turistički lokaliteti u Crnoj Gori i to od granice sa Hrvatskom kroz Boku Kotorsku i dva nacionalna parka (Lovćen i Skadarsko Jezero) do Albanije započeta je saradnja sa Evropskom biciklističkom federacijom. U narednom periodu biće inicirana priprema studije i preliminarni plan za razvoj rute EURO VELO 8 koja će prolaziti kroz Crnu Goru.
U sklopu komponente održivog prostornog planiranja posebna pažnja je posvećena održivoj urbanoj mobilnosti kroz razvoj novih biciklističkih koridora i povezivanje sa evropskim saobraćajnim mrežama, sa posebno pažnjom na potencijale za razvoj ovakvih korodora kroz Crnu Goru. Najvažnija biciklistička mediteranska ruta EuroVelo8 www.eurovelo8.com je ažurirana u januaru 2017. godine. Nakon veoma uspješne saradnje sa Europskim biciklističkim Savezom u 2016. godini, najvredniji prirodni i kulturni potencijali interesantni i turistima sada su prepoznati na mapi EuroVelo8 rute. Počevši od granice sa Hrvatskom ruta prolazi kroz Bokokotorski zaliv i dva nacionalna parka (Lovćen i Skadarsko jezero) preko Sukobina ulazeći u Albaniju. U narednom periodu, radiće se na razvoju prethodne studije izvodljivosti i na pilot rješenjima za razvoj EuroVelo8 trase koja prolazi kroz Crnu Goru.
Zainteresovani investitori, javni i privatni sektor, će imati priliku da daju svoj doprinos za smanjenje emisije CO2 u sektoru turizma ulaganjem u revitalizaciju predloženog biciklističkog koridora obalnog područja i dva nacionalna parka: Lovćen i Skadarsko jezero. Dio finansijskih sredstava za takvu vrstu projekata će biti obezbjeđen preko projekta Razvoj niskokarbonskog turizma u Crnoj Gori Poziv.