Održiva urbana mobilnost
Ove aktivnosti će obezbijediti tehničku pomoć i investicije za smanjenje karbonskih emisija iz putnog saobraćaja u oblasti Bokokotorskog zaliva, razvoj modela potreba za saobraćajem i strategije održivog saobraćaja u obalnom području i akcionog plana za Bokokotorski zaliv i opcijama održivog saobraćaja u turizmu da bi se podigao nivo svijesti i obezbijedili podsticaji turistima da koriste niskokarbonske načine prevoza.
Očekivani ishodi:
Povećano korišćenje javnog prevoza u obalnom području
Povećanje prosječne brzine putovanja obalnim putevima i smanjenje saobraćajnih guž
Smanjenje potrošnje goriva i emisija gasova sa efektom staklene bašte iz putnog saobraćaja u Bokokotorskom zalivu duž 107 kilometara obale.
U okviru aktivnosti vezanih za održivi saobraćaj u Crnoj Gori razvijena je Studija o mogućnostima korišćenja obnovljivih izvora energije za napajanje energijom žičare Kotor-Cetinje.
Ovaj infrastrukturni projekat će pomoći da se ostvari jedan od glavnih ciljeva Vlade Crne Gore i opština Kotor i Cetinje, a to je razvoj visokokvalitetnih turističkih sadržaja. Ukupan željeni efekat projekta je da u budućnosti otvori ovu oblast za regionalne i međunarodne turiste tako što će generisati veliku aktivnost kruzera u Kotoru i privlačiti lokalne i regionalne posjetioce na jadransku obalu kao što je slučaj sa Dubrovnikom koji je udaljen samo 50 kilometara. Drugi efekat će se ogledati u smanjenju automobilskog i autobuskog saobraćaja na 55 kilometara dugom magistralnom putu Kotor-Cetinje koji ide oko nacionalnog parka Lovćen.
Glavni cilj studije vezan za napajanje žičare Kotor-Cetinje iz obnovljivih izvora energije istražuje niskokarbonske i karbonski neutralne mogućnosti u kontekstu planiranja i razvoja ove žičare.
U okviru projekta „Razvoj niskokarbonskog turizma”, a u saradnji sa opštinama u Bokokotorskom zalivu (Herceg Novi, Kotor i Tivat) i prijestonicom Cetinje razvijena je regionalna, integrisana i raznovrsna niskokarbonska strategija održivog saobraćaja i akcioni plan (Održivi plan urbane mobilnosti) za Bokokotorski zaliv i Cetinje. Teži se sprovođenju 24 mjere predstavljene u akcionom planu koji daje doprinos niskokarbonskom prostornom planiranju i kao takav je u potrazi za direktnom vezom sa opštinskim i državnim prostornim planovima koji su trenutno u fazi razvoja ili dopune u ovoj oblasti.
Plan takođe uključuje postojeće inicijative koje se tiču međuopštinskih niskokarbonskih saobraćajnih veza, posebno žičare Kotor-Lovćen-Cetinje koja treba da bude uključena kao sastavni dio ovog plana, ali i druge inicijative predložene od strane zainteresovanih aktera tokom konsultativnog procesa. Posebna pažnja mora biti posvećena lučkom saobraćaju u Bokokotorskom zalivu kako u osnovnoj procjeni tako i u predloženim mjerama.
Zbog činjenice da ciljna oblast obuhvata 4 različite opštine za izradu plana koristila se metodologija za razvoj Policentričnog plana održive urbane mobilnosti (http://www.poly-sump.eu/) koji je pogodan za policentrične predjele – oblasti koje imaju više centara gdje su robe i usluge, pa time i saobraćajne potrebe raspoređene u različitim gradovima.